Podstawa prawna przedmiotu uzupełniającego do LO
- Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok.
PODSTAWA PROGRAMOWA
PRZEDMIOTU: HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
IV etap edukacyjny
przedmiot uzupełniający
IV etap edukacyjny
przedmiot uzupełniający
DZIEDZICTWO EPOK
Tematy
zajęć/ epoka
|
Starożytność
|
Średniowiecze
|
Nowożytność
|
XIX
w.
|
XX
w.
|
1. Europa i świat
|
A1
|
B1
|
C1
|
D1
|
E1
|
2. Język, komunikacja i media
|
A2
|
B2
|
C2
|
D2
|
E2
|
3. Kobieta i mężczyzna,
rodzina
|
A3
|
B3
|
C3
|
D3
|
E3
|
4. Nauka
|
A4
|
B4
|
C4
|
D4
|
E4
|
5. Swojskość i obcość
|
A5
|
B5
|
C5
|
D5
|
E5
|
6. Gospodarka
|
A6
|
B6
|
C6
|
D6
|
E6
|
7. Rządzący i rządzeni
|
A7
|
B7
|
C7
|
D7
|
E7
|
8. Wojna i wojskowość
|
A8
|
B8
|
C8
|
D8
|
E8
|
9. Ojczysty Panteon i ojczyste
spory
|
A9
|
B9
|
C9
|
D9
|
E9
|
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Celem zajęć jest pokazanie uczniom
zainteresowanym naukami
matematycznymi i przyrodoznawstwem, że wiedza humanistyczna może
stanowić klucz do rozumienia świata współczesnego i pomaga
w autoidentyfikacji w świecie.
matematycznymi i przyrodoznawstwem, że wiedza humanistyczna może
stanowić klucz do rozumienia świata współczesnego i pomaga
w autoidentyfikacji w świecie.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Europa i świat. Uczeń:
A.1.1.
opisuje zasięg i konsekwencje ekspansji rzymskiej; wyjaśnia pojęcie
romanizacji,
odwołując się do wybranych przykładów;
A.1.2. charakteryzuje
basen Morza Śródziemnego jako obszar intensywnego
prze ni
kania się kultur w starożytności;
B.1.1.
charakteryzuje wpływ cywilizacyjnego kręgu islamskiego na Europę
w średniowieczu,
w dziedzinie polityki, sztuki, filozofii;
B.1.2.
charakteryzuje przykłady zgodnego i wrogiego współżycia
chrześcijan,
Żydów i muzułmanów w wybranym regionie średniowiecznej
Europy;
C.1.1.
wyjaśnia przyczyny, które spowodowały i umożliwiły ekspansję
zamorską
Europy u schyłku średniowiecza i w epoce nowożytnej;
C.1.2.
charakteryzuje postaci wybranych wielkich podróżników późnego
średniowiecza
i nowożytności;
D.1.1.
opisuje politykę Europy wobec Chin, Indii i Japonii w XIX w.;
ocenia
znaczenie odkrycia kultur Chin, Indii i Japonii dla cywilizacji
europejskiej;
D.1.2.
przedstawia spory o ocenę roli kolonializmu europejskiego dla
Europy i
terytoriów kolonizowanych;
E.1.1.
charakteryzuje kontakty i stosunki Stanów Zjednoczonych i Europy
w XX w., z
uwzględnieniem polityki, gospodarki i kultury;
E.1.2.
charakteryzuje stanowiska w sporze o liberalizację światowego
handlu i jej
konsekwencje.
2. Język, komunikacja i media. Uczeń:
A.2.1.
ocenia rolę języka greckiego i łacińskiego dla rozwoju kultury
w strefie
śródziemnomorskiej i wyjaśnia znaczenie tej wspólnoty
językowej
dla kultury europejskiej;
A.2.2.
opisuje przykładowe zapożyczenia z języka greckiego i łacińskiego
w języku polskim; wyjaśnia znaczenie napisów łacińskich często
powtarzających się w kościołach i na cmentarzach, z uwzględnieniem zabytków regionu;
w języku polskim; wyjaśnia znaczenie napisów łacińskich często
powtarzających się w kościołach i na cmentarzach, z uwzględnieniem zabytków regionu;
B.2.1.
charakteryzuje grupy językowe w Europie i proces ich powstawania;
B.2.2.
charakteryzuje przekaz ideowy i ikonograficzny
katedry gotyckiej;
analizuje,
na wy branych przykładach, średniowieczne formy
przekazu
zwane „biblią dla ubogich”;
C.2.1.
charakteryzuje kulturowe i społeczne konsekwencje upowszechnienia
druku w epoce
nowożytnej;
C.2.2.
opisuje instytucje i media kształtujące opinię publiczną w dobie
oświecenia;
D.2.1.
charakteryzuje kulturę masową społeczeństwa XIX-wiecznego;
D.2.2.
charakteryzuje nowe formy przekazu informacji w społeczeństwie
XIX-wiecznym,
ze szczególnym uwzględnieniem prasy
i reklamy
oraz fotografii;
E.2.1.
analizuje obieg informacji w społeczeństwie XX-wiecznym; charakteryzuje
znaczenie
nowych form w komunikacji społecznej,
z uwzględnieniem
radia, te le wizji, filmu i Internetu; analizuje,
w jaki
sposób dostępne człowiekowi formy przekazu wpływają na treść
przekazu;
E.2.2.
analizuje przykłady manipulacji językowych w propagandzie
politycznej
i reklamie.
3. Kobieta i mężczyzna, rodzina.
Uczeń:
A.3.1.
analizuje, na wybranych przykładach, obrazy miłości, role kobiety
i mężczyzny
oraz model rodziny w Biblii;
A.3.2.
analizuje, na wybranych przykładach, obrazy miłości, role kobiety
i mężczyzny
oraz model rodziny w kulturze starożytnej Grecji i Rzymu;
B.3.1.
wyjaśnia wpływ kultury arabskiej i prowansalskiej na europejski
model
miłości dworskiej w średniowieczu i ocenia trwałość tego modelu;
B.3.2.
opisuje i porównuje miejsce dziecka w życiu społecznym w średniowieczu,
w epoce
nowożytnej oraz w XIX i w XX w.;
C.3.1.
charakteryzuje polską obyczajowość w epoce nowożytnej; analizuje
na przy
kładach ikonograficznych, pamiętnikarskich i epistolograficznych
sarmackie
wzorce zachowań i ocenia trwałość tych wzorców;
C.3.2.
analizuje model kształcenia polskiego szlachcica w epoce nowożytnej;
D.3.1.
opisuje, na wybranych przykładach, wzory miłości romantycznej
i analizuje
trwałość tego wzorca kulturowego;
D.3.2.
wyjaśnia przemiany życia społecznego sprzyjające emancypacji
kobiet i
prze jawy tego procesu;
E.3.1.
analizuje, na wybranych przykładach, przemiany obyczajowe
w świecie
zachodnim w XX w., z uwzględnieniem „rewolucji obyczajowej
” lat 60.;
E.3.2. analizuje zmiany modelu rodziny w XX w., z uwzględnieniem
” lat 60.;
E.3.2. analizuje zmiany modelu rodziny w XX w., z uwzględnieniem
przemian zaistniałych
w życiu społeczeństwa polskiego.
4. Nauka. Uczeń:
A.4.1. charakteryzuje
dorobek nauki greckiej w zakresie filozofii, geometrii,
fizyki, astronomii
i medycyny;
A.4.2.
wyjaśnia antyczne korzenie współczesnych dyscyplin naukowych;
B.4.1.
opisuje genezę uniwersytetu i jego organizację;
B.4.2.
wyjaśnia przyczyny trwałości idei uniwersyteckiej;
C.4.1.
opisuje funkcjonowanie nowożytnej republiki uczonych (republiques
des
lettres); charakteryzuje instytucje nowożytnej nauki (akademia,
encyklopedia);
C.4.2.
ocenia dziedzictwo oświeceniowego racjonalizmu w świecie
współczesnym;
D.4.1.
charakteryzuje XIX-wieczną fascynację „postępem”;
D.4.2.
charakteryzuje konsekwencje darwinizmu i teorii psychoanalizy
w naukach
społecznych i refleksji etycznej w XIX i XX w.;
E.4.1.
analizuje wybrane interpretacje socjologiczne odnoszące się do
przemian
życia społecznego w XX w.;
E.4.2. przedstawia
współczesne spory etyczne wokół uprawnień i granic
poznawczych
nauki.
5. Swojskość i obcość. Uczeń:
A.5.1.
opisuje greckie i rzymskie pojęcia barbarzyńcy; charakteryzuje,
na wybranych
przykładach, kontakty Greków i Rzymian z ludami
uważanymi przez
nich za barbarzyńców;
A.5.2.
wyjaśnia na przykładach starożytnych Greków i Rzymian fenomen
uznawania
własnej kultury za kulturę prawdziwie ludzką;
B.5.1.
wyjaśnia genezę i konsekwencje antyjudaizmu w średniowiecznej
Europie;
B.5.2.
analizuje, na wybranych przykładach, postrzeganie swojskości
i obcości w
okresie krucjat;
C.5.1.
charakteryzuje i ocenia postawy Europejczyków wobec mieszkańców
zdobywanych
i odkrywanych ziem w epoce nowożytnej;
C.5.2.
wyjaśnia różnice między oświeceniową koncepcją tolerancji
a
współczesnym rozumieniem tego pojęcia;
D.5.1.
charakteryzuje obecność mitu „szlachetnego dzikusa” w literaturze
epoki,
opisuje europejskie wyobrażenia o mieszkańcach innych
kontynentów
zawarte w literaturze przygodowej;
D.5.2.
charakteryzuje i ocenia idee nacjonalizmu i rasizmu w XIX w.;
E.5.1.
analizuje wielokulturowość społeczeństwa II Rzeczypospolitej;
E.5.2.
analizuje, na wybranych przykładach, współczesne społeczeństwa
wielokulturowe.
6. Gospodarka. Uczeń:
A.6.1.
opisuje formy wymiany handlowej w świecie starożytnym;
A.6.2.
opisuje początki pieniądza i wyjaśnia konsekwencje pojawienia
się
pieniądza w obrocie handlowym;
B.6.1.
opisuje różne formy kredytowania przedsięwzięć handlowych
(i innych) w
starożytności, średniowieczu i nowożytności; wyjaśnia
niezbędność
kredytu dla funkcjonowania gospodarki rynkowej;
B.6.2.
wyjaśnia stosunek Kościoła do bogactwa i bogacenia się w średniowieczu;
C.6.1.
opisuje instytucje ważne dla rozwoju gospodarki kapitalistycznej
(np. bank,
giełdę, weksel); charakteryzuje ponadregionalne więzi
gospodarcze
w epoce nowożytnej;
C.6.2.
wyjaśnia genezę gospodarki kapitalistycznej w Europie i ocenia
rolę, jaką
ode grał kapitalizm w zapewnieniu Europie pierwszeństwa
w nowożytnym
świecie;
D.6.1.
charakteryzuje gospodarkę kapitalistyczną w XIX w.; opisuje
miasto przemysłowe;
wyjaśnia znaczenie kwestii robotniczej;
D.6.2. charakteryzuje
poglądy entuzjastów kapitalizmu oraz przedstawia
krytyczne
opinie na temat gospodarki kapitalistycznej w XIX w.;
wyjaśnia
główne założenia marksowskiej teorii ekonomicznej;
E.6.1.
charakteryzuje gospodarkę realnego socjalizmu i jej konsekwencje;
E.6.2.
wyjaśnia, czym jest państwo opiekuńcze, i opisuje jego genezę;
opisuje
kilka odmiennych przykładów współczesnych państw
opiekuńczych;
przedstawia argumenty w sporze o efektywność
i
sprawiedliwość państwa opiekuńczego.
7. Rządzący i rządzeni. Uczeń:
A.7.1.
wyjaśnia pojęcie obywatel i obywatelstwo w polis ateńskiej i w republikańskim
Rzymie;
A.7.2.
wyjaśnia recepcję antycznego pojęcia obywatel w późniejszych
epokach, z
uwzględnieniem Rzeczypospolitej przedrozbiorowej;
B.7.1.
charakteryzuje zakres władzy cesarza, papieża i króla oraz ich
wzajemne
relacje w średniowieczu; opisuje zakres władzy samorządu
miejskiego w
średnio wiecznym mieście;
B.7.2.
analizuje relikty świata feudalnego w późniejszych epokach;
C.7.1. analizuje
funkcjonowanie staropolskiego parlamentaryzmu na
tle porów
naw czym;
C.7.2.
analizuje i ocenia zjawisko oligarchizacji życia politycznego i rozwoju
klienteli
jako nieformalnego systemu władzy w I Rzeczypospolitej;
D.7.1.
analizuje, na wybranych przykładach, zjawisko rewolucji
społeczno-politycznej
i je go ideowe korzenie;
D.7.2.
analizuje, na wybranych przykładach, ruch anarchistyczny;
E.7.1.
analizuje, na wybranych przykładach, działalność opozycji politycznej
w PRL;
E.7.2.
objaśnia pojęcie antyutopii, odwołując się do prac Orwella i Huxleya.
8. Wojna i
wojskowość. Uczeń:
A.8.1.
charakteryzuje, na wybranych przykładach, strategię Aleksandra
Wielkiego i
Juliusza Cezara;
A.8.2.
charakteryzuje organizację i technikę wojenną armii rzymskiej;
B.8.1.
charakteryzuje etos rycerski;
B.8.2.
wyjaśnia, na wybranych przykładach, koncepcję wojny sprawiedliwej
i nie sprawiedliwej
w średniowieczu;
C.8.1.
analizuje przyczyny i następstwa wojen religijnych w nowożytnej
Europie;
C.8.2.
charakteryzuje wybrane sylwetki wodzów i ich strategię z okresu
Rzeczy pospolitej
przedrozbiorowej;
D.8.1.
charakteryzuje, na wybranych przykładach, strategię Napoleona
I; analizuje
czarną i białą legendę napoleońską; wyjaśnia różnice
w ocenie
Napoleona I w Polsce i w innych państwach europejskich;
D.8.2.
charakteryzuje i porównuje trzy koncepcje stworzenia ładu światowego:
Pax Ro mana, Pax Britanica i Pax Americana;
E.8.1.
analizuje wybrane przepisy prawa międzynarodowego o wojnie;
E.8.2.
charakteryzuje ruch pacyfistyczny; charakteryzuje wizję globalnej
zagłady obecną
w literaturze i fi mach science-fiction.
9. Ojczysty Panteon i ojczyste spory.
Uczeń:
A.9.1.
charakteryzuje, na wybranych przykładach, antyczne wzory bohaterstwa,
żołnierza i
obrońcy ojczyzny oraz ich recepcję w polskiej myśli
politycznej,
tradycji literackiej oraz edukacyjnej późniejszych epok;
tradycji literackiej oraz edukacyjnej późniejszych epok;
A.9.2.
charakteryzuje antyczny wzorzec obywatela oraz jego recepcję
w polskiej
myśli i praktyce politycznej późniejszych epok;
B.9.1.
charakteryzuje, na wybranych przykładach, koncepcje polityczne
władców z
dynastii piastowskiej;
B.9.2.
charakteryzuje oraz ocenia, na wybranych przykładach, rolę ludzi
Kościoła w
budowie państwa polskiego;
C.9.1
charakteryzuje, na wybranych przykładach, postawy obywateli
wobec wyzwań
epoki (XVI–XVIII w.);
C.9.2.
charakteryzuje spory o przyczyny upadku I Rzeczypospolitej;
D.9.1
charakteryzuje i ocenia polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego
oraz nurtu
realizmu politycznego;
D.9.2.
charakteryzuje spory o ocenę dziewiętnastowiecznych powstań
narodowych;
E.9.1.
charakteryzuje spory o kształt Polski w XX w., uwzględniając cezury
1918 r.,
1944–1945, 1989 r., oraz prezentuje sylwetki czołowych
uczestników
tych wydarzeń;
E.9.2.
charakteryzuje postawy społeczne wobec totalitarnej władzy,
uwzględniając
różnorodne formy oporu, oraz koncepcje współpracy
lub
przystosowania.