Podstawa prawna

Podstawa prawna przedmiotu uzupełniającego do LO
- Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok.


PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU: HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO
IV etap edukacyjny
przedmiot uzupełniający

DZIEDZICTWO EPOK


Tematy zajęć/ epoka
Starożytność

Średniowiecze

Nowożytność

XIX w.

XX w.

1. Europa i świat
A1
B1
C1
D1
E1


2. Język, komunikacja i media
A2
B2
C2
D2
E2

3. Kobieta i mężczyzna, rodzina
A3
B3
C3
D3
E3

4. Nauka
A4
B4
C4
D4
E4


5. Swojskość i obcość
A5
B5
C5
D5
E5


6. Gospodarka
A6
B6
C6
D6
E6


7. Rządzący i rządzeni
A7
B7
C7
D7
E7


8. Wojna i wojskowość
A8
B8
C8
D8
E8


9. Ojczysty Panteon i ojczyste spory
A9
B9
C9
D9
E9

Cele kształcenia – wymagania ogólne

Celem zajęć jest pokazanie uczniom zainteresowanym naukami 
matematycznymi i przyrodoznawstwem, że wiedza humanistyczna może 
stanowić klucz do rozumienia świata współczesnego i pomaga 
w autoidentyfikacji w świecie.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

1. Europa i świat. Uczeń:

A.1.1. opisuje zasięg i konsekwencje ekspansji rzymskiej; wyjaśnia pojęcie
romanizacji, odwołując się do wybranych przykładów;
A.1.2. charakteryzuje basen Morza Śródziemnego jako obszar intensywnego
prze ni kania się kultur w starożytności;
B.1.1. charakteryzuje wpływ cywilizacyjnego kręgu islamskiego na Europę
w średniowieczu, w dziedzinie polityki, sztuki, filozofii;
B.1.2. charakteryzuje przykłady zgodnego i wrogiego współżycia
chrześcijan, Żydów i muzułmanów w wybranym regionie średniowiecznej
Europy;
C.1.1. wyjaśnia przyczyny, które spowodowały i umożliwiły ekspansję
zamorską Europy u schyłku średniowiecza i w epoce nowożytnej;
C.1.2. charakteryzuje postaci wybranych wielkich podróżników późnego
średniowiecza i nowożytności;
D.1.1. opisuje politykę Europy wobec Chin, Indii i Japonii w XIX w.;
ocenia znaczenie odkrycia kultur Chin, Indii i Japonii dla cywilizacji
europejskiej;
D.1.2. przedstawia spory o ocenę roli kolonializmu europejskiego dla
Europy i terytoriów kolonizowanych;
E.1.1. charakteryzuje kontakty i stosunki Stanów Zjednoczonych i Europy
w XX w., z uwzględnieniem polityki, gospodarki i kultury;
E.1.2. charakteryzuje stanowiska w sporze o liberalizację światowego
handlu i jej konsekwencje.

2. Język, komunikacja i media. Uczeń:

A.2.1. ocenia rolę języka greckiego i łacińskiego dla rozwoju kultury
w strefie śródziemnomorskiej i wyjaśnia znaczenie tej wspólnoty
językowej dla kultury europejskiej;
A.2.2. opisuje przykładowe zapożyczenia z języka greckiego i łacińskiego 
w języku polskim; wyjaśnia znaczenie napisów łacińskich często 
powtarzających się w kościołach i na cmentarzach, z uwzględnieniem zabytków regionu;
B.2.1. charakteryzuje grupy językowe w Europie i proces ich powstawania;
B.2.2. charakteryzuje przekaz ideowy i  ikonograficzny katedry gotyckiej;
analizuje, na wy branych przykładach, średniowieczne formy
przekazu zwane „biblią dla ubogich”;
C.2.1. charakteryzuje kulturowe i społeczne konsekwencje upowszechnienia
druku w epoce nowożytnej;
C.2.2. opisuje instytucje i media kształtujące opinię publiczną w dobie
oświecenia;
D.2.1. charakteryzuje kulturę masową społeczeństwa XIX-wiecznego;
D.2.2. charakteryzuje nowe formy przekazu informacji w społeczeństwie
XIX-wiecznym, ze szczególnym uwzględnieniem prasy
i reklamy oraz fotografii;
E.2.1. analizuje obieg informacji w społeczeństwie XX-wiecznym; charakteryzuje
znaczenie nowych form w komunikacji społecznej,
z uwzględnieniem radia, te le wizji, filmu i Internetu; analizuje,
w jaki sposób dostępne człowiekowi formy przekazu wpływają na treść przekazu;
E.2.2. analizuje przykłady manipulacji językowych w propagandzie
politycznej i reklamie.

3. Kobieta i mężczyzna, rodzina. Uczeń:

A.3.1. analizuje, na wybranych przykładach, obrazy miłości, role kobiety
i mężczyzny oraz model rodziny w Biblii;
A.3.2. analizuje, na wybranych przykładach, obrazy miłości, role kobiety
i mężczyzny oraz model rodziny w kulturze starożytnej Grecji i Rzymu;
B.3.1. wyjaśnia wpływ kultury arabskiej i prowansalskiej na europejski
model miłości dworskiej w średniowieczu i ocenia trwałość tego modelu;
B.3.2. opisuje i porównuje miejsce dziecka w życiu społecznym w średniowieczu,
w epoce nowożytnej oraz w XIX i w XX w.;
C.3.1. charakteryzuje polską obyczajowość w epoce nowożytnej; analizuje
na przy kładach ikonograficznych, pamiętnikarskich i epistolograficznych
sarmackie wzorce zachowań i ocenia trwałość tych wzorców;
C.3.2. analizuje model kształcenia polskiego szlachcica w epoce nowożytnej;
D.3.1. opisuje, na wybranych przykładach, wzory miłości romantycznej
i analizuje trwałość tego wzorca kulturowego;
D.3.2. wyjaśnia przemiany życia społecznego sprzyjające emancypacji
kobiet i prze jawy tego procesu;
E.3.1. analizuje, na wybranych przykładach, przemiany obyczajowe
w świecie zachodnim w XX w., z uwzględnieniem „rewolucji obyczajowej
” lat 60.; 
E.3.2. analizuje zmiany modelu rodziny w XX w., z uwzględnieniem
przemian zaistniałych w życiu społeczeństwa polskiego.

4. Nauka. Uczeń:

A.4.1. charakteryzuje dorobek nauki greckiej w zakresie filozofii, geometrii,
fizyki, astronomii i medycyny;
A.4.2. wyjaśnia antyczne korzenie współczesnych dyscyplin naukowych;
B.4.1. opisuje genezę uniwersytetu i jego organizację;
B.4.2. wyjaśnia przyczyny trwałości idei uniwersyteckiej;
C.4.1. opisuje funkcjonowanie nowożytnej republiki uczonych (republiques
des lettres); charakteryzuje instytucje nowożytnej nauki (akademia,
encyklopedia);
C.4.2. ocenia dziedzictwo oświeceniowego racjonalizmu w świecie
współczesnym;
D.4.1. charakteryzuje XIX-wieczną fascynację „postępem”;
D.4.2. charakteryzuje konsekwencje darwinizmu i teorii psychoanalizy
w naukach społecznych i refleksji etycznej w XIX i XX w.;
E.4.1. analizuje wybrane interpretacje socjologiczne odnoszące się do
przemian życia społecznego w XX w.;
E.4.2. przedstawia współczesne spory etyczne wokół uprawnień i granic
poznawczych nauki.

5. Swojskość i obcość. Uczeń:

A.5.1. opisuje greckie i rzymskie pojęcia barbarzyńcy; charakteryzuje,
na wybranych przykładach, kontakty Greków i Rzymian z ludami
uważanymi przez nich za barbarzyńców;
A.5.2. wyjaśnia na przykładach starożytnych Greków i Rzymian fenomen
uznawania własnej kultury za kulturę prawdziwie ludzką;
B.5.1. wyjaśnia genezę i konsekwencje antyjudaizmu w średniowiecznej
Europie;
B.5.2. analizuje, na wybranych przykładach, postrzeganie swojskości
i obcości w okresie krucjat;
C.5.1. charakteryzuje i ocenia postawy Europejczyków wobec mieszkańców
zdobywanych i odkrywanych ziem w epoce nowożytnej;
C.5.2. wyjaśnia różnice między oświeceniową koncepcją tolerancji
a współczesnym rozumieniem tego pojęcia;
D.5.1. charakteryzuje obecność mitu „szlachetnego dzikusa” w literaturze
epoki, opisuje europejskie wyobrażenia o mieszkańcach innych
kontynentów zawarte w literaturze przygodowej;
D.5.2. charakteryzuje i ocenia idee nacjonalizmu i rasizmu w XIX w.;
E.5.1. analizuje wielokulturowość społeczeństwa II Rzeczypospolitej;
E.5.2. analizuje, na wybranych przykładach, współczesne społeczeństwa
wielokulturowe.

6. Gospodarka. Uczeń:

A.6.1. opisuje formy wymiany handlowej w świecie starożytnym;
A.6.2. opisuje początki pieniądza i wyjaśnia konsekwencje pojawienia
się pieniądza w obrocie handlowym;
B.6.1. opisuje różne formy kredytowania przedsięwzięć handlowych
(i innych) w starożytności, średniowieczu i nowożytności; wyjaśnia
niezbędność kredytu dla funkcjonowania gospodarki rynkowej;
B.6.2. wyjaśnia stosunek Kościoła do bogactwa i bogacenia się w średniowieczu;
C.6.1. opisuje instytucje ważne dla rozwoju gospodarki kapitalistycznej
(np. bank, giełdę, weksel); charakteryzuje ponadregionalne więzi
gospodarcze w epoce nowożytnej;
C.6.2. wyjaśnia genezę gospodarki kapitalistycznej w Europie i ocenia
rolę, jaką ode grał kapitalizm w zapewnieniu Europie pierwszeństwa
w nowożytnym świecie;
D.6.1. charakteryzuje gospodarkę kapitalistyczną w XIX w.; opisuje
miasto przemysłowe; wyjaśnia znaczenie kwestii robotniczej;
D.6.2. charakteryzuje poglądy entuzjastów kapitalizmu oraz przedstawia
krytyczne opinie na temat gospodarki kapitalistycznej w XIX w.;
wyjaśnia główne założenia marksowskiej teorii ekonomicznej;
E.6.1. charakteryzuje gospodarkę realnego socjalizmu i jej konsekwencje;
E.6.2. wyjaśnia, czym jest państwo opiekuńcze, i opisuje jego genezę;
opisuje kilka odmiennych przykładów współczesnych państw
opiekuńczych; przedstawia argumenty w sporze o efektywność
i sprawiedliwość państwa opiekuńczego.

7. Rządzący i rządzeni. Uczeń:

A.7.1. wyjaśnia pojęcie obywatel i obywatelstwo w polis ateńskiej i w republikańskim
Rzymie;
A.7.2. wyjaśnia recepcję antycznego pojęcia obywatel w późniejszych
epokach, z uwzględnieniem Rzeczypospolitej przedrozbiorowej;
B.7.1. charakteryzuje zakres władzy cesarza, papieża i króla oraz ich
wzajemne relacje w średniowieczu; opisuje zakres władzy samorządu
miejskiego w średnio wiecznym mieście;
B.7.2. analizuje relikty świata feudalnego w późniejszych epokach;
C.7.1. analizuje funkcjonowanie staropolskiego parlamentaryzmu na
tle porów naw czym;
C.7.2. analizuje i ocenia zjawisko oligarchizacji życia politycznego i rozwoju
klienteli jako nieformalnego systemu władzy w I Rzeczypospolitej;
D.7.1. analizuje, na wybranych przykładach, zjawisko rewolucji
społeczno-politycznej i je go ideowe korzenie;
D.7.2. analizuje, na wybranych przykładach, ruch anarchistyczny;
E.7.1. analizuje, na wybranych przykładach, działalność opozycji politycznej
w PRL;
E.7.2. objaśnia pojęcie antyutopii, odwołując się do prac Orwella i Huxleya.
8. Wojna i wojskowość. Uczeń:
A.8.1. charakteryzuje, na wybranych przykładach, strategię Aleksandra
Wielkiego i Juliusza Cezara;
A.8.2. charakteryzuje organizację i technikę wojenną armii rzymskiej;
B.8.1. charakteryzuje etos rycerski;
B.8.2. wyjaśnia, na wybranych przykładach, koncepcję wojny sprawiedliwej
i nie sprawiedliwej w średniowieczu;
C.8.1. analizuje przyczyny i następstwa wojen religijnych w nowożytnej
Europie;
C.8.2. charakteryzuje wybrane sylwetki wodzów i ich strategię z okresu
Rzeczy pospolitej przedrozbiorowej;
D.8.1. charakteryzuje, na wybranych przykładach, strategię Napoleona
I; analizuje czarną i białą legendę napoleońską; wyjaśnia różnice
w ocenie Napoleona I w Polsce i w innych państwach europejskich;
D.8.2. charakteryzuje i porównuje trzy koncepcje stworzenia ładu światowego:
Pax Ro mana, Pax Britanica i Pax Americana;
E.8.1. analizuje wybrane przepisy prawa międzynarodowego o wojnie;
E.8.2. charakteryzuje ruch pacyfistyczny; charakteryzuje wizję globalnej
zagłady obecną w literaturze i fi mach science-fiction.

9. Ojczysty Panteon i ojczyste spory. Uczeń:

A.9.1. charakteryzuje, na wybranych przykładach, antyczne wzory bohaterstwa,
żołnierza i obrońcy ojczyzny oraz ich recepcję w polskiej myśli politycznej, 
tradycji literackiej oraz edukacyjnej późniejszych epok;
A.9.2. charakteryzuje antyczny wzorzec obywatela oraz jego recepcję
w polskiej myśli i praktyce politycznej późniejszych epok;
B.9.1. charakteryzuje, na wybranych przykładach, koncepcje polityczne
władców z dynastii piastowskiej;
B.9.2. charakteryzuje oraz ocenia, na wybranych przykładach, rolę ludzi
Kościoła w budowie państwa polskiego;
C.9.1 charakteryzuje, na wybranych przykładach, postawy obywateli
wobec wyzwań epoki (XVI–XVIII w.);
C.9.2. charakteryzuje spory o przyczyny upadku I Rzeczypospolitej;
D.9.1 charakteryzuje i ocenia polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego
oraz nurtu realizmu politycznego;
D.9.2. charakteryzuje spory o ocenę dziewiętnastowiecznych powstań
narodowych;
E.9.1. charakteryzuje spory o kształt Polski w XX w., uwzględniając cezury
1918 r., 1944–1945, 1989 r., oraz prezentuje sylwetki czołowych
uczestników tych wydarzeń;
E.9.2. charakteryzuje postawy społeczne wobec totalitarnej władzy,
uwzględniając różnorodne formy oporu, oraz koncepcje współpracy
lub przystosowania.


Oczekiwania


http://www.wsip.pl/e-konferencje/historia-spoleczenstwo-dziedzictwo-epok-oczekiwania-kontrowersje-mozliwosci/