Źródła




ANIMOWANA HISTORIA POLSKI

1. Wątek: Europa i świat 


https://drive.google.com/folderview?id=0B4yqjDo5AJNpfnotNTA3NHg4WjM5ZTE2cklHZzVYTGRsbUw3WFVIY0pPSVc0TEppMXU2emM&usp=sharing

2. Wątek: Język, komunikacja, media


grafika

https://drive.google.com/folderview?id=0B4yqjDo5AJNpfml2RTlyQ2FLZDV4Vk5PS1N4S24yUHNmYTZUQm1LMHB5cGpvWlMxdXVZbTA&usp=sharing

fotografia



https://drive.google.com/folderview?id=0B4yqjDo5AJNpfndabW9zNG5oTHZvVXV4WWpRYThCemdRUWNvMkgycjdyMmdSR3lQcDJLem8&usp=sharing

3. Wątek: Kobieta i mężczyzna, rodzina

4. Wątek: Nauka

5. Wątek: Swojskość i obcość


6. Wątek: Gospodarka

7. Wątek: Rządzący i rządzeni

8. Wątek: Wojna i wojskowość





https://drive.google.com/folderview?id=0B4yqjDo5AJNpfm5HSFliV0lGcmpFZk9jQnZnSlRXOUs1WUhFQV9LQmVibDBhVGpGNmNyVlk&usp=sharing

LITERATURA POMOCNICZA:

1) HISTORIA WOJSKA W POLSCE
  • Kozłowski E., Wrzosek M., Historia oręża polskiego 1795-1939, PW „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1984.
  • Kukiel M. Zarys historii wojskowości w Polsce, Orbis, Londyn 1949
            (również wydania krajowe).         
  • Miśkiewicz B., Wojsko Polskie w XX wieku, Wydawnictwo Kurpisz S.A., Poznań 2006.
  • Nowak T.M., Wimmer J., Historia oręża polskiego 963-1795, PW „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1981.
  • Olejnik K., Dzieje oręża polskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.

2) HISTORIA POWSZECHNA WOJEN I WOJSKOWOŚCI
  • Keegan J., Historia wojen, „KiW”, Warszawa 1998
  • Historia sztuki wojennej. Od Starożytności do czasów współczesnych (pod red. G.       Parkera), „KiW”, Warszawa 2008
Historia wojskowości
STAROŻYTNOŚĆ

  • wojskowości asyryjskiej (pierwszego imperium Starożytności posiadającego wysoce sprawną, wyspecjalizowaną armię)
  • Do wykorzystania ikonografia – fotografie reliefów z galerii starożytności British Museum w Londynie.  
Asyria - Nimrud 728 r. p.n.e.
http://www.pbase.com/bmcmorrow/bm_assyria&page=all

"Bitwa o Megido" - film dokumentalny. Lektor PL 

"Ramzes: Wojna Rydwanów" (Kadesz 1275/1274 p.n.e.)



·        Plutarch, Żywoty sławnych mężów. (Fragmenty biografii Likurga legendarnego prawodawcy Spartan na temat wychowania Spartan)
Gdy chłopcy dochodzili do wieku siedmiu lat, Likurg zabierał ich od rodziców i dzielił na stada, każąc im żyć i jadać razem; przyzwyczajał ich w ten sposób do wspólnych zabaw i wspólnego uczenia się. Na czele każdego stada stawiał tego chłopca, który okazywał się najmądrzejszy  i najbardziej zapalczywy w walce. Inni patrzyli na niego, wykonywali jego rozkazy, poddawali się bez słowa protestu karom przez niego zarządzonym, tak iż wychowanie polegało na ćwiczeniu się w posłuszeństwie [...]
Nauka była ograniczona do ścisłego minimum, poza tym całe ich wychowanie polegało na tym, aby dobrze nauczyć się słychać, znosić zmęczenie i zwyciężać w walce. Właśnie dlatego w miarę jak rośli ćwiczenia którym ich poddawano stawały się coraz cięższe.
Strzyżono im włosy do skóry, przyzwyczajano chodzić boso i uczestniczyć w grach najczęściej nago. Gdy dochodzili do dwunastego roku życia przestawali nosić spodnią szatę i otrzymywali na cały rok tylko jeden płaszcz. Byli brudni, nie kąpali się i nie namaszczali skóry oliwą, poza niektórymi dniami w roku, gdy pozwalano im na takie zbytki. Spali razem, grupami, na jakie byli podzieleni, na posłaniach, które sami sobie sporządzali, zrywając nad Eurotasem trzciny u ich nasady nie posługując się nożem [...]

Ponadto wyznaczano wychowawców spośród ludzi szlachetnych, a każdy oddział wybierał jako swego naczelnika, tego spośród młodych ludzi, zwanych ejrenami, który był najrozsądniejszy i najwaleczniejszy. Wybrany ejren, mający lat dwadzieścia, dowodził oddziałem chłopców w ćwiczeniach wojennych, w domu zaś nadzorował przygotowywanie posiłków. Polecał najsilniejszym przynieść drwa, najmłodszym jarzyny. Musieli je kraść z ogrodów lub wślizgując się do domów, gdzie odbywały się wspólne posiłki Spartan, z całym sprytem i ostrożnością. Jeśli złodziej dał się złapać, otrzymywał wiele uderzeń batem za to, że okazał się niedbały i za mało czujny. [...[ gdy skończył się posiłek, ejren polecał jednemu z chłopców śpiewać, innemu stawiał jakieś pytanie, odpowiedź na które wymagała zastanowienia się. Na przykład kto jest najlepszym z mężczyzn w Sparcie? Lub jak ocenić czyny tego mężczyzny? W ten sposób przyzwyczajano już od dzieciństwa do oceniania dobrych czynów i interesowania się życiem publicznym [...] Odpowiedzi powinno towarzyszyć uzasadnienie sformułowane w stylu zwięzłym i krótkim. Tego, który źle odpowiadał ejren karał ugryzieniem w kciuk.
Herodot z Halikarnasu
Bitwa pod Termopilami


Wojny imperiów - Maraton 


·        Herodot (ok. 485-ok. 425 p.n.e.) o bitwie z Persami pod Salaminą w 480 r. p.n.e.
 Hellenowie szykowali się do bitwy . Zaświtała jutrzenka, a oni zwołali zgromadzenie załóg okrętowych, na którym przed wszystkimi innymi wygłosił Temistokles piękną mowę. [...] Kończąc mowę wezwał ich do wsiadania na okręty. [...] Wtedy Hellenowie odbili ze wszystkimi okrętami na morze. Na wyjeżdżających natychmiast uderzyli barbarzyńcy. [...] Hellenowie wiosłowali powoli w tył i zbliżali okręty do lądu; tylko Ameniasz z Pallene, Ateńczyk, wysforował się poza linię i wpadł na okręt nieprzyjacielski. Ponieważ jego okręt zwarł się z drugim i nie mogły się rozczepić, wszyscy inni spiesząc z pomocą Ameniaszowi starli się z wrogami. [...] Ale większość nieprzyjacielskich okrętów pod Salarniną zatopiono; jedne zniszczyli Ateńczycy, inne Egineci. Albowiem Hellenowie walczyli w porządku i szyku, a barbarzyńcy jeszcze nie dość byli uporządkowani i bynajmniej nie działali planowo: dlatego musiało się im wydarzyć to, co właśnie nastąpiło.  
W tej walce padł wódz Ariabignes, syn Dariusza, a brat Kserksesa; padło też wielu innych i znacznych spośród Persów, Medów i ich sprzymierzeńców, z Hellenów zaś tylko garstka. Albowiem umieli pływać, więc ci, których okręty zniszczono, o ile nie polegli w walce wręcz, przepłynęli na Salarninę. Natomiast barbarzyńcy nie umiejąc pływać masowo ginęli w morzu. Skoro pierwsze ich okręty zwróciły się do ucieczki, wówczas przeważnie ulegały zagładzie; ci bowiem, co byli ustawieni tyłu, próbując wysunąć się na front z okrętami, aby także jakiegoś czynu wobec króla dokazać, wpadali swymi okrętami na uciekające.




Wojny Imperiów - Salamina, Filipi, Akcjum 


·        Flawiusz Arrian, Wyprawa Aleksandra Wielkiego, Wrocław 2004
O dowodzeniu Aleksandra Macedońskiego –
np. opis bitwy pod Gaugamelą: s. 127-128

·        Polibiusz, Dzieje
    Polybios z Megalopolis 

O wojskowości Rzymian w czasach republiki:  
Np. opis rzymskiego obozu wojskowego: s. 330 nn.

O wojskowości kartagińskiej w dobie II wojny punickiej:
Opis bitwy nad jez. Trazymeńskim: s. 162-163.
Opis bitwy pod Kannami: s. 183-185


Kanny - I faza bitwy
Kanny - II faza bitwy

Decydujące Starcia - Bitwa pod Kannami - 216 p.n.e.   


Hannibal Największy Koszmar Rzymu


·        Gajusz Juliusz Cezar, Wojna Galijska, Wrocław 2004
Gajusz Juliusz Cezar

O wojskowości rzymskiej w okresie Wojny Galijskiej

Oblężenie Alezji s. 318 nn 



Starożytny Rzym Bitwa pod Alesią 52 r.  p.n.e.



Bitwa pod Alezją

Hannibal Największy Koszmar Rzymu


9. Wątek: Ojczysty Panteon i ojczyste spory


Starożytność

Średniowiecze

Nowożytność
Tobago-kolonia Rzeczypospolitej Obojga Narodów
DARIUSZ KOŁODZIEJCZYK
CZY RZECZPOSPOLITA MIAŁA KOLONIE W AFRYCE I AMERYCE?

Książę Kurlandii i Semigalii Jakub Kettler (1648 r., domena publiczna)       
Antoni Olbrychski: Tobago: zamorskie kresy Rzeczpospolitej




Wiek XIX

Wiek XX




Konstytucje



https://docs.google.com/document/d/19SgsIaTIytNpNqDRXp88uCVQVvDoeyoAauvygvCzrp0/edit#heading=h.gjdgxs